logo odinot.nl

very tales  Duurzame Dinsdag 2010

Op Schouwen-Duiveland vinden belangwekkende pilots plaats: de Gelukscan (pilot duurzaam BNP) en de studie naar een lokale valuta; beide InnovatieNetwerk / SenterNovem. Een pilot synergielandschap ligt in het verschiet. In een advies mbt duurzame ontwikkeling voor de komende kabinetsperiode van het KADO-team, zijn onlangs de concrete suggesties opgenomen voor een integrale pilot, zoals bijvoorbeeld op Schouwen-Duiveland en voor het concept synergielandschappen. In deze integrale pilot wordt ‘Profit’ teruggebracht naar middel (ipv doel), vormt synergie (inclusief dito-landschap) de grondslag voor een bio-based culture (Planet) en is bewustzijn de groeifactor van individuele ontwikkeling (People). Experimenteerregio worden zoals de SER dit beoogt, lijkt een reële optie. Van ‘oorspronkelijke’ identiteit komen tot identiteit gekoppeld aan ‘duurzaamheid’, is vergelijkbaar met de metamorfose van rups naar vlinder. Individueel gaat het om hetzelfde beestje maar een maatschappelijke gedaantewisseling is wat anders. Die gaat zeker niet vanzelf. Hiervoor is een publieke boodschapper nodig, een positief symbool met de sub-liminale (onderbewuste) boodschap dat Made in Zeeland staat voor ‘duurzaam’. Die boodschapper is het Strandbakje. Het Strandbakje is een ‘frietbakje gemaakt van friet’. Het bestaat voor 76% uit aardappelzetmeel, is volkomen recyclebaar, heeft een gesloten CO2 balans en wordt lokaal geproduceerd. De gimmicks van het Strandbakje zijn de ribbeltjes van het strand in de bodem en de opdruk ‘Made in Zeeland’. Omdat jaarlijks in Nederland 400 miljoen frietbakjes worden verbruikt, is het Strandbakje geschikt om het verhaal achter Made in Zeeland te brengen. Het Strandbakje is voorbeeld van groot denken, klein doen en kan zelfs landelijk icoon worden van de metamorfose naar een bio-based economy.
Deze informatie is afkomstig van de website van odinot.nl : https://www.odinot.nl/.
« naar beginpagina website