Het Strandbakje is een ‘frietbakje gemaakt van friet’. In de bodem zitten de ribbeltjes van het strand én de opdruk ‘Made in Zeeland’. De grondstof Solanyl bestaat voor 76% uit aardappelzetmeel, is volkomen recyclebaar, heeft een gesloten CO2 balans en wordt lokaal geproduceerd. Made in Zeeland is de ‘brand’ voor integrale duurzaamheid.
Niet alleen worden jaarlijks in Nederland 400 miljoen frietbakjes verbruikt, ook ‘groot denken en klein doen’ kan met het Strandbakjes concreet worden. Als symbool voor ‘samenwerken met de natuur’ kan het zowel icoonproject worden voor een nieuwe bio-based economy alsook het verhaal achter Made in Zeeland brengen.
Duurzame ontwikkeling is vergelijkbaar met de metamorfose van rups naar vlinder: ook als samenleving gaat het om‘hetzelfde beestje’. Maar voor een maatschappelijke gedaantewisseling is een publieke boodschapper nodig, een positief symbool met de sub-liminale (onderbewuste) boodschap dat ‘geluk geen pijn doet’. Deze boodschapper is het Strandbakje. De eenvoud van vormgeving in combinatie met de inherente boodschap (bio-based, CO2-neutraal, lokale productie) vormen unieke sellingpoints; als vanzelf maken zij duidelijk dat het Strandbakje aanmerkelijk ‘goedkoper’ is dan een gangbaar plastic bakje.
Het Strandbakje is schoolvoorbeeld van duurzaam inkopen. Ook kan het de ‘brand’ Made in Zeeland integraal duurzaam op de kaart zetten. Met een helder convenant over de ‘inhoud’ van het merk, kan het Strandbakje uiterst bruikbaar worden voor de marketing van een bio-based economy. Maar in ultimo gaat het verhaal over een biobased culture.